Felsökning / Tips Marinturbos.

Felsökning / Vanliga fel på marinturbos Volvo penta

Marina turboaggregat  utsätts oftast för hård miljö  med salt osv som tar sig in via  avgassidan, detta gör att turbinhuset rostar upp och man tappar kraft  framförallt i början då turbinaxeln distans ifrån turbinhus väggarna  blir för stor.

 Därför  är det viktigt att ni dubbelkollar turbon innan båtsäsongen närmar  sig,för att undvika båtsäsongens start med en motor utan ork.

Nästintill  alla marina turboaggregat som vi renoverar själva bygger vi med  fabriksnya turbinhus för att dels slippa rost,sprickor,eller yta som  redan börjar rosta.


Varför ska man välja en turbo ifrån Turboshop Sweden AB / www.Marinturbos.se  ?


– Utbildad personal med lång erfarenhet som bygger turbona i Sverige.
– Oerhört prisvärt
– Stort utbud med korta leveranstider både fabriksnytt,bytesturbo,renovering & uppgradering.

Stort lager på marina aggregat:

Vi  på Turboshop Sweden AB är stora på marina aggregat och vi lagerhåller  det mesta för normallt sett leverans dagen efter om beställning kommer  in i vår webshop innan 14:00.

Uppgradering:

Vi är stora på uppgraderingsturbos till Volvo Penta och här finner ni våran helt egna uppgraderings serie : https://marinturbos.se/volvo-penta/volvo-penta-uppgraderingsturbo-billet-upgrade

Vi har mängder utav olika kompressorhjul samt turbinhus och kan även bygga fler varianter efter önskemål.

Normala symptom med en trasig turbo på Marinmotor :
– Oljeläckage
– Trög respons
– Dåligt med kraft
– Högre bränsle förbrukning
– Högre olje förbrukning

Tips för felsökning : 

  • Ta loss avgasklämman mellan turbons turbinhus samt avgasknät,då kommer ni åt och kan se samt känna på turbons turbinaxel.

I många fall är det såpass mycket rost så att den ej går runt.

  • Toleransen mellan turbinaxelns "vingar" samt turbinhuset får ej överstiga 0,7-0,9MM då kan turbon ej bygga tryck korrekt.