Vad har jag för turbo ? - Tips för att finna rätt

Nummerna på turbons namnplåt, dvs brickan som oftast sitter  på kompressorhuset (det av aluminium) är mycket viktigt när man skall beställas en bytesturbo / Fabriksnytt / uppgradering eller lämna in sin turbo för renovering.

Brickan säger vad för nummer OEM  leverantören (tex Volvo Penta) har gett aggregatet för nummer samt  vilket nummer den fått från tillverkaren av turboaggregatet. Dessa två  nummer skiljer sig åt och man använder något av dem för att ta reda på  vilken turbo det rör sig om.

Vi föredrar att använda  turbotillverkarens nummer då det garanterar att det är en identisk  enhet. Din turbo kan ha blivit utbytt av en tidigare ägare så det är  inte säkert att du faktiskt har det aggregatet du tror. Nedan så visas  ett exempel på en namnskylt från en Volvo Penta Tamd motor. Så här läser  du av skylten på turboaggregatet:

Serienummret  är det enda som är unikt för just ditt aggregat. Det behöver du inte  men vi använder det för att ge turbon en historik tex. Vi föredrar  turbotillverkarens nummer men OEM / båt tillverkarens nummer fungerar  oftast bra även det.

Du kommer behöva ta reda på ditt turbonummer om du med 100% säkerhet vill få rätt turbo skickad till dig.

Kontakta oss om du har några frågor på [email protected] alternativt ring oss på 0768029566


På många modeller så måste man ta bort luftfiltret för att se  nummerplåten.


 Men om man vet var plåten sitter så kan det vara lättare  att hitta. På Volvo Pentas KAD, TAMD modeller m.fl. så hittar du skylten  här: